Välkommen

Du har precis hittat OM - Gruppen för offentliga måltiders hemsida. OM består av en grupp personer som på olika sätt verkar eller har verkat inom offentliga måltider. OM är skapat som ett prestigelöst samarbete med utbyte av tankar och erfarenheter. Genom att alla har olika bakgrund och erfarenheter kan vi tillsammans skapa bättre offentliga måltider, både i det lilla och i det stora. Vi vill vara med och utveckla de offentliga måltiderna på olika plan, både genom att sprida våra kunskaper till de som dagligen arbetar med måltider men även genom att påverka makthavare.


torsdag 12 december 2013

Annika blickar tillbaka...



Tillbakablick

Nu är snart året slut, igen. Går åren snabbare när man är äldre? Kanske det, men en annan faktor är att när det händer mycket och dagarna är så olika, då känns det som tiden går fort. Och snacka om att det händer grejer i skolmatsvärlden.
En lite snabb resa genom årets höjdpunkter för mig personligen skulle kunna börja med bildandet av gruppen för offentliga måltider – OM-gruppen, i början av året. Jag har länge längtat efter en ”tankesmedja” eller erfarenhetsgrupp att följa. Att få vara med när fyra erfarna köksledare tar av sin fritid för att dela
erfarenheter och stötta varandra, det gör mig glad varje gång vi träffas. Vi har också bjudit Barnens matråd till samtal och samarbete. Vart resan med gruppen bär är inte helt klarlagt än, men jag tänker att ”målet är ingenting, resan är allt!” Självklart tror vi på att stötta utvecklingen av måltiderna i offentlig sektor,
samtidigt som vi stöttar varandra. 

Jag har också haft förmånen att träffa många andra som jag beundrar. Tänker till exempel på Anita Broddesson som under året spridit kunskaperna om hur Klippan lyckats få hög kvalitet och lokalt kött i sin matupphandling. 
En massa möten ute på gårdar har det blivit, i projektet Skolkockar på grönbete.
Nåt av det roligaste jag gjort, för när bonde möter kock uppstår matmagi. Med Jens Reineckes personal i Alvesta gjorde vi det första och iskalla gårdsbesöket som jag minns med största värme, varefter bonden Per Brunberg bjöds till skolköket för fortsatt dialog kring bra mat (har ni sett filmen förresten?)  Jens bjöd sen in bönder till flera skolrestauranger på Måltidsdagen, för att också elever ska få chansen att veta var maten kommer ifrån. Håll ögonen på den kommunen under 2014, säger jag bara.
Listan över möten jag minns fortsätter med Jennie Andersson, landets först anställda kommunala måltidsinspiratör (i Halmstad) som före sommaren blev headhuntad av smarta grannen Ängelholm, där hon nu är måltidschef. Hon vågade ta steget från köksledning till storchef, precis som OM-gruppens Fredrik
Kämpenberg som gått till Lekebergs kommun. Bägge har matglädje, högsta matkvalitet och omsorg om både personal och matgäster i fokus. Och så Ola Håkansson, som överraskande bytt kockrocken mot upphandlarstolen för att på allvar påverka matinköpen. Jag blir så imponerad över personer som vågar,
som inte nöjer sig, som trotsar alla hinder för att fler ska få måltider av högsta kvalitet. Hurra för er alla!
Sen finns det andra som jag inte nämner vid namn här, men som jag tänker på med tacksamhet. Ni som under året stöttat, garvat och ibland fällt en tår i frustration också, över att livet inte alltid är som en räkmacka med extra majonnäs. Ni vet vilka ni är, så tack!

Ett riktigt gott slut på 2013 och ett god början på 2014 tillönskas alla härliga skolmatsvänner!



Annika Unt Widell