Välkommen

Du har precis hittat OM - Gruppen för offentliga måltiders hemsida. OM består av en grupp personer som på olika sätt verkar eller har verkat inom offentliga måltider. OM är skapat som ett prestigelöst samarbete med utbyte av tankar och erfarenheter. Genom att alla har olika bakgrund och erfarenheter kan vi tillsammans skapa bättre offentliga måltider, både i det lilla och i det stora. Vi vill vara med och utveckla de offentliga måltiderna på olika plan, både genom att sprida våra kunskaper till de som dagligen arbetar med måltider men även genom att påverka makthavare.


torsdag 18 april 2013

Eldsjälar

Jag har lyckan att träffa många makalösa människor när jag jobbar med skolmatsfrågor runt om i landet. Ett gäng har samlats under denna sajt och kallar sig OM. De och samarbetspartnern Barnens Matråd kämpar alla för att barnens mat ska vara den allra bästa. Tanken på deras entusiasm får mig att gå upp på morgonen och fortsätta streta på med mindre roliga saker som regler om offentlig upphandling eller fuskmat.
Ambitionen hos eldsjälarna bottnar i något djupt i min egen bakgrund – att ge god mat är att visa kärlek, ord blir liksom överflödiga. Det blev tydligt för mig som nyinvandrad, ståendes för första gången i skolmatsalen på 70-talet. Jag förstod inte mycket av något omkring mig, men kände mig ändå varmt välkomnad under skollunchen. Inte konstigt då att skolmat blev det som jag engagerat mig i och bestämde mig för jobba med, och jobbat det har jag gjort ganska intensivt de senaste åren.
Jag funderar mycket på arbetets roll i mitt liv. Är det bra eller kan det kanske också vara ohälsosamt att verkligen brinna för det man gör?
Fördelarna är ju självklara – det är enkelt att nå framgång i sitt yrke när man utstrålar ”Det här är så kul, var med!”.
Men nackdelarna då? När man är så insnöad att man inte längre kan umgås med vänner utanför branschen för att de inte vill prata skolmat. Eller när man är uppkopplad dygnet runt i de sociala medierna för att inte missa det senaste inom skolmat, men samtidigt missar vad som händer i ens egen närhet.
En sak är säker - skolmatsområdet utvecklas så fort nu att det blir mer för varje dag att följa med i, fler att hålla kontakten med och stötta. Det blir lätt överväldigande och inte minst jag själv får lära mig att sålla. Ungefär som när man står vid vårens buffé - var smart och välj bara det gottaste för man kommer ändå inte att mäkta med allt.
Skolmat engagerar alla, och de bästa sakerna gör vi tillsammans eller hur? Det är därför jag samarbetar med olika grupper av engagerade personer som OM och Barnens matråd.
Så min förhoppning för framtiden är att fler personer skapar samarbeten och tar vara på varandras kunskaper med målet att utveckla barnens måltider. Ju fler eldsjälar som samarbetar desto större är också möjligheten att förbättra måltiderna.

Annika Unt Widell